Categorieën

Wanneer je merkt dat het de laatste tijd minder goed botert tussen bepaalde werknemers, of wanneer je zelfs een conflict waarneemt is het tijd om in te grijpen. In zo’n situatie kan je zelf het gesprek aangaan of iemand van buitenaf inschakelen.

Inhoudsopgave

Is werkstress een probleem binnen jouw team? Pak stress gerelateerd verzuim aan met gerichte adviezen. Download het whitepaper ‘Werkstress’ voor praktische inzichten en voorkom verzuim door werkstress.

Wanneer je merkt dat het de laatste tijd minder goed botert tussen bepaalde werknemers, of wanneer je zelfs een conflict waarneemt is het tijd om in te grijpen. In zo’n situatie kan je zelf het gesprek aangaan of iemand van buitenaf inschakelen.

Zelf het gesprek aangaan

Wanneer je van plan bent zelf het gesprek aan te gaan is het aan te raden dit zo snel mogelijk te doen. In de beginfase is er vaak nog een gesprek mogelijk. Wanneer het conflict al geëscaleerd is blijkt dit vaak een stuk lastiger. Allereerst is het belangrijk dat je een zo goed mogelijk beeld krijgt van de situatie. Wat is er precies aan de hand? Waar liggen de frustraties? Probeer dit duidelijk te krijgen met behulp van open vragen. Vaak zal je zien dat gesprekken leiden tot een oplossing. Het is van belang dat een soortgelijke situatie in de toekomst voorkomen wordt. Maak daarom duidelijke afspraken met de betrokkenen.

Mediator inschakelen

Het kan goed zijn dat je er samen met je medewerkers niet uitkomt. Een andere mogelijkheid is dat je medewerkers al te ver in het conflict zijn, waardoor hulp van buitenaf zeer welkom is. Een mediator kan in zo’n geval helpen om het conflict op te lossen. Zowel bij conflicten tussen jou en de werknemer als voor conflicten tussen werknemers onderling kan een mediator een uitkomst zijn. Een bemiddelaar houdt namelijk rekening met de belangen van alle betrokken partijen. Samen wordt er vervolgens gezocht naar een oplossing.

Gerelateerd lezen:

• Zo schrijf je een ontslagbrief voor werknemers
• Wat staat er in de arbeidsovereenkomst?
• Wat hoort er in een contract te staan?
• Verzuimprotocol: wie doet wat bij ziekte?

Werkstress effectief aanpakken begint hier. Wil je weten hoe je je medewerkers kunt ondersteunen in het omgaan met stress? Download het gratis whitepaper ‘Werkstress’.

Lees ook…
Elk jaar, in 2024 op 9 mei, vindt Hemelvaartsdag plaats. De hemelvaart van Jezus wordt dan herdacht. Hoe komt het dat Hemelvaartsdag altijd een andere…
Als je werknemer langdurig ziek is geweest, dan wil je die na terugkomst ook weer laten re-integreren. Zodat je je werknemer weer (geleidelijk) in het…
Het is een menselijke basisbehoefte om in een gezonde, comfortabele en veilige werkomgeving te verkeren. Mensen brengen een behoorlijk deel van hun…
i.s.m.
Nederlanders zijn Europees kampioen zitten. In geen enkel ander Europees land zit zo’n groot deel, namelijk 32% van de volwassen bevolking, meer dan…
Sinds 2 augustus 2022 hebben ouders en verzorgers recht op (gedeeltelijk) betaald ouderschapsverlof. Dat heeft consequenties voor jou als werkgever en…
Je hebt een beoordelingsgesprek met een medewerker op de agenda staan. Deze werknemer meldt zich regelmatig ziek. Mag je dit verzuim meewegen in de…