Voordelen
- Grotere personeelsvrijheid: medewerkers kunnen files vermijden, hun taken zelfstandig indelen en hun werk-privé-balans beter combineren
- Lager ziekteverzuim: uit onderzoek blijkt dat het ziekteverzuim onder telewerkers duidelijk lager is dan onder ‘gewoon’ personeel
- Productiviteitsverhoging: werknemers kunnen werken op momenten waarop hun productiviteit het hoogste is
- Grotere flexibiliteit: de uitvoering van het werk is minder afhankelijk van tijd en plaats
- Kostenbesparing: u bespaart in reis- en huisvestingskosten
- Milieuvriendelijkheid: uw werknemers hoeven niet naar hun werk te reizen
- Uitgebreidere werkmogelijkheden: u kunt (tijdelijk) arbeidsongeschikten, gehandicapten en deeltijdwerkers van werk voorzien.
Nadelen
- Kosten: u krijgt extra kosten door de inrichting van een extra werkplek. Denk aan meubilair en telecommunicatiemiddelen zoals een mobiel, fax en laptop
- Daling betrokkenheid: er is minder persoonlijk contact. De kans bestaat dat er minder betrokkenheid met het bedrijf wordt getoond
- Rsi: uit onderzoek van TNO blijkt dat telewerkers een grotere kans hebben op rsi dan hun collega’s op kantoor
- Isolement: sommige werknemers missen het contact met collega’s zo erg dat ze telewerken ervaren als sociaal isolement
- Storingen: telewerkers zijn volledig afhankelijk van de moderne telecommunicatiemiddelen. Bij storingen valt het werk stil.Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv
erzekering), een boekhouder of belastingadv iseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.