Deze onafhankelijke derde partij, oftewel mediator, helpt beide partijen om het gesprek aan te gaan. Een mediator begeleid het gesprek maar denkt ook actief mee. Tijdens het gesprek blijft de mediator ten alle tijde neutraal. Doordat de uiteindelijke oplossing vanuit de conflicterende partijen komt, blijkt deze vaak beter dan een opgelegde oplossing.
De kernpunten van mediation: Vertrouwelijkheid en geheimhouding
Het lastige aan een conflictgesprek is vaak dat beide partijen het vertrouwen in elkaar volledig kwijt zijn. Om een goed gesprek mogelijk te maken is het zaak dat er enig vertrouwen opnieuw wordt opgebouwd. Vandaar dat mediation gesprekken vertrouwelijk en geheim zijn, dit houdt in dat er sprake is van geheimhoudingsplicht voor alle betrokken partijen, notulen, overeenkomsten en uitkomsten.
Het kan voorkomen dat het nodig is om een advocaat of adviseur bij het gesprek te betrekken. Hoewel dit over het algemeen niet het gebruik is, kan het toch nodig zijn om de gevolgen van de oplossing helder te krijgen. Het inschakelen van zo’n derde partij mag alleen wanneer beide partijen hierbij instemmen. De gesprekken zijn immers vertrouwelijk. Wanneer een derde partij betrokken wordt bij een mediation gesprek zal deze zich ook aan de geheimhoudingsplicht moeten houden.
Mediation is geen verplichting
Mediation is vaak een goede manier om een oplossing te vinden. Echter, wanneer iemand niet mee wil doen aan een mediation gesprek is het niet mogelijk om diegene te dwingen. Mediation is altijd vrijwillig. Wanneer ke dus gevraagd wordt voor een mediation gesprek heb je altijd het recht om te weigeren. Niet alleen is dit rechtvaardig, ook heeft het vaak geen zin om een gesprek aan te gaan met iemand die zijn kont tegen de krib gooit. Mediation vereist medewerking van beide partijen. Daarentegen, wanneer de betrokken partijen mee willen doen aan een goed overleg biedt dit veel voordelen. Uiteenlopende conflicten hebben baat bij het aangaan van een gesprek onder begeleiding van een mediator. Het is van belang dat de partijen oprecht de wens hebben om het conflict op te lossen. Dan is er goede kans op slagen.
Gerelateerd lezen:
• Wat staat er in een personeelsdossier?
• Wat moet ik doen bij langdurig ziek personeel?
• Wat kost payroll?
• Wat is payroll?