Categorieën

Afhankelijk van de grootte moet een bedrijf één of twee jaarrekeningen opstellen, een vennootschappelijke en een fiscale. Hier ziet u in welke categorie uw bedrijf valt.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Bekijk gratis de webinar en krijg direct antwoord op al je vragen.

 

Vennootschappelijk of fiscaal

Een jaarrekening maakt duidelijk hoe het staat met het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming. Hij moet moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, moeten er één of twee opgesteld worden:

  • De vennootschappelijke, die bij de Kamer van Koophandel wordt gedeponeerd;
  • De fiscale jaarrekening, die aan de Belastingdienst wordt verstrekt.

Eén of twee

Niet alle ondernemingen hoeven echter evenveel jaarrekeningen op te stellen. Middelgrote ondernemingen moeten er twee maken, maar kleine ondernemingen kunnen er met één volstaan.

Wanneer groot of klein?

Om te bepalen of u een kleine of middelgrote onderneming bent, wordt naar de volgende cijfers gekeken: de hoogte van uw activa en uw omzet, én het aantal werknemers.

Twee jaarrekeningen

Middelgrote en grote ondernemingen moeten twee jaarrekeningen maken.

  • Activa niet hoger dan € 17.500.00;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 35.000.000;
  • Gemiddeld minder dan 250 werknemers.

Eén jaarrekening

Kleine vennootschappen kunnen in beide gevallen echter met een en dezelfde jaarrekening volstaan, aangezien ze hun activa niet op actuele waarde hoeven te waarderen.

  • Activa niet hoger dan € 4.400.000;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 8.800.000;
  • Gemiddeld minder dan 50 werknemers.

Gerelateerd lezen:

• Hoe maak ik een resultatenrekening?
• Het verschil tussen een fiscalist, belastingadviseur en accountant
• Goed debiteurenbeheer begint hier
• Een jaarrekening opstellen: hier moet je op letten

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens dit gratis webinar krijg je antwoord op al je vragen, kijk wanneer het jou uitkomt!

Lees ook…
Een goede bedrijfsadministratie vormt het financiële hart van alle bedrijfsmatige activiteiten – dat geldt zowel voor zzp’ers als mkb’ers. Naast…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
i.s.m.
Een geordende boekhouding vormt de ruggengraat van een succesvolle onderneming. Het gaat verder dan alleen het bijhouden van cijfers; het is een…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
i.s.m.
Als ondernemer sta je voor diverse keuzes als het gaat om het uitbesteden van je boekhouding. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke…
Als ondernemer ben je de term ‘proforma factuur’ vast en zeker eens tegengekomen. Vaak wordt dit vergeleken met een conceptfactuur of offerte, terwijl…