Categorieën

De wereld alleen redden kan je niet, maar er wat liever voor zijn wel. Ben jij een ondernemer, geen klimaatactivist, maar wil je wel graag dat jijzelf, jouw kinderen en kleinkinderen nog volop van een gezonde wereld kunnen genieten? In dit artikel vertellen wij jou hoe jij hier al met een paar kleine veranderingen jouw steentje aan bijdraagt.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

Hybride werken

Zonder dat je het door hebt, doe je op de automatische piloot waarschijnlijk al heel veel voor het klimaat. Door de jaren heen zijn we onbewust allemaal een beetje liever geworden voor het klimaat. Zo gebruiken we namelijk steeds minder papier, doen we steeds meer online en is de locatie waar we werken steeds minder van belang. Hierdoor maken we minder gebruik van vervoersmiddelen en is hybride werken helemaal in. Vanaf jouw huis of jouw vakantiebestemming stuur je een mailtje naar een collega. Daar komt geen vervoer, papier of locatie aan te pas en daar is het klimaat maar al te blij mee.

Gewoontes eigen maken

Het volgende klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar toch moet ons brein soms even worden opgefrist. Maak een aantal gewoontes je eigen en je bent binnen no-time klimaatbewust. Doe het licht uit als je een ruimte verlaat, print minder, doe die kachel iets lager en kleed je ’s ochtends wat dikker aan. Koop geen spullen die je niet nodig hebt en kies voor een nieuwe prullenbak met meerdere vakken zodat je afval kunt scheiden. Verkoop je producten? Kijk eens naar je verpakkingen en of je die kunt verduurzamen. Daar denk je één keer goed over na en daarna ben je bij elke verkoop lekker bewust bezig.

Slim investeren

Ben je van plan om te investeren in nieuwe apparatuur die energiezuinig of milieuvriendelijk is? Grote kans dat je dan gebruik kunt maken van de aftrekposten die de overheid hiervoor in het leven heeft geroepen. De Energie-investeringsaftrek (EIA) en de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) zijn er om jou en andere ondernemers te stimuleren om het goede voor het milieu te doen. Iets goeds doen voor het milieu én flink je eigen portemonnee ‘spekken’. Win-win als je het ons vraagt!

Samen de wereld redden

Naast het hybride werken, de simpele kleine dingen en het slim omgaan met de diverse aftrekposten, zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om er voor het klimaat te zijn. Zo kun je samenwerkingen aangaan met partners die ook duurzaam ondernemen om zo meer ondernemers te stimuleren. Én je kunt naast wat je zelf al doet natuurlijk een deel van jouw winst aan een milieuorganisatie geven, zodat zij daarvan nog wat extra liefde aan het klimaat kunnen geven. Tot slot kun je anderen vertellen over wat jij doet voor een beter klimaat. Wie weet inspireer je andere ondernemers op die manier hetzelfde te doen.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Amber Oomen

Amber Oomen

Amber Oomen is een jonge ambitieuze onderneemster. Ze mag zichzelf tekstschrijver, videomaker, beeldredacteur en mediaprofessional noemen. Al vroeg begon zij met het bouwen aan haar carrière. De combinatie van beeld en tekst is haar kracht.
Lees ook…
De SMART-methode helpt je om zakelijke doelstellingen concreet te maken en realiseren. Zo vergroot je de kans op succes. In dit artikel leggen we uit…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…