Een e-mail of digitale nieuwsbrief sturen naar je klanten, dat is toch zó 2008? Nee, e-mail is allesbehalve dood. 81 procent van alle marketeers verwacht dat e-mailmarketing alleen nog maar meer aan belang wint. Het geheim van succesvolle e-mailmarketing.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Uit onderzoek onder 700 bedrijven blijkt dat marketeers e-mailmarketing steeds belangrijker vinden. 43 procent van alle marketeers beweert dit jaar meer te gaan investeren in e-mailmarketing. Bij 51 procent blijft het budget gelijk.
 
Er is een eenvoudige reden waarom veel bedrijven nog altijd marketing bedrijven via e-mail. Het werkt gewoon. E-mailmarketing is bijna veertig keer zo effectief als soortgelijke campagnes via Facebook en Twitter, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek van adviesbureau McKinsey. Maar waarom is e-mailmarketing zo effectief? Daar zijn met name drie redenen voor:
 
  1. De meeste bedrijven bereiken nog altijd meer (potentiële) klanten via e-mail dan via andere digitale kanalen.
  2. Ontvangers voelen zich persoonlijker aangesproken.
  3. Ontvangers gaan vanuit een e-mail eerder over tot een aankoop.

Ook voor mkb

E-mailmarketing werkt dus. Ja, zul je zeggen, voor grote bedrijven misschien. Maar e-mailmarketing kan ook geschikt zijn voor kleine bedrijven. Zelfs als je minder dan 50 medewerkers hebt. “Zonder twijfel”, zegt Laura Nuhaan, specialist op het gebied van e-mailmarketing. “Het hoeft helemaal niet groot, duur en moeilijk te zijn. Door klein te beginnen blijft het allemaal behapbaar”, weet ze. Nuhaan deed 10 jaar ervaring op in Sillicon Valley en is nu Chief Marketing Officer van Webpower en docente aan de Beeckestijn Business School. “Als je start met e-mailmarketing, begin dan eerst met een pilot. De resultaten spreken voor zich.”
 

E-mailmarketing in Nederland

Van alle verzonden Nederlandse Electronic Direct Mails (EDM) komt gemiddeld 98,45% aan bij de ontvanger. De e-mails worden gemiddeld door 32,88% van de ontvangers geopend. 7,89% van de ontvangers klikt door naar een webpagina. (Nationale E-mail Benchmark 2013)
 

“Begin vandaag nog”

Erno Hannink is sinds 2006 actief met het helpen van coachingsbedrijven om meer klanten te werven via internet en sociale media. Twee jaar na de start van zijn bedrijf begon hij met het inzetten van e-mail om zijn doelgroep te benaderen. Daar is hij duidelijk tevreden over, want op de vraag ‘Is e-mail marketing een dood paard?’ antwoordt Hannink gedecideerd: “Nee, zeker niet! Ik haal er het grootste deel van mijn klanten en het leeuwendeel van mijn omzet mee binnen.”
 

4 tips voor succesvolle e-mails

  1. Maak het persoonlijk
    Het open- en doorklikratio van je e-mail is beter als je de naam van de ontvanger of zijn bedrijf in de subjectline (onderwerpregel) gebruikt. 
  2. Maak het relevant
    Het volume aan verstuurde marketingmails blijft stijgen. Je kunt opvallen door relevanter te zijn en de mails persoonlijk afstemmen op de interacties van de klant in het verleden. Hierdoor zul je betere resultaten krijgen.
  3. Maak het aantrekkelijk
    De vormgeving van je mail is minstens zo belangrijk als de inhoud. 88% van de ontvangers prefereert een HTML-opmaak boven een tekstversie. 65% wil liever plaatjes dan tekst.
  4. Zorg voor een goede (mobiele) landingspagina
    Denk verder dan je e-mail. Aangepaste landingspagina’s verhogen de conversiegraad met ruim 25%. Zorg dat die pagina ook geschikt is voor mobiele gebruikers. Bijna de helft van de marketingmails wordt geopend op een mobiel apparaat en 61% van de mobiele gebruikers geeft aan niet te zullen terugkeren naar een site die moeilijk toegankelijk is op een klein scherm.(Op basis van onderzoeken van McKinsey en HubSpot.)

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Nieuwsbrieven zijn een razend krachtig communicatiemiddel waarmee je rechtstreeks in de inbox van bestaande en potentiële klanten belandt. In dit…